Marrakech (of Marrakesh, Marrakesj) is een stad in het westen van Marokko en de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Marrakech heeft 823.154 inwoners. De stad is, samen met Fez, Meknes en Rabat, een van de vier koningssteden van Marokko. De stad is gelegen op de vruchtbare Haouzvlakte, aan de voet van de Hoge Atlas. Marrakech, in 1062 gesticht door Yusuf ibn Tashfin, was de hoofdstad van het rijk van de Almoraviden (De Almoraviden waren de heersers over het eerste grote islamitische rijk dat niet door een Arabier gesticht werd. De Almoraviden waren Berbers die tot de Sanhaja horen.). In de twaalfde eeuw was Marrakech de hoofdstad van de Almohaden. De stad was een belangrijke handelsstad voor de karavaanroutes in de Sahara. Na de Franse bezetting in 1913 werd het moderne gedeelte van de stad gebouwd. De historische kern van de stad (de Medina) is door UNESCO in 1985 tot Werelderfgoed verklaard. Populair bij toeristen is het centrale plein Djemaa el Fna en de soek (bazaar). Verder bevindt zich de bekende Ben Youssef medersa, een zogenaamde koranschool, in deze stad. Meer dan andere grote Marokkaanse steden heeft de stad haar Berberse identiteit altijd weten te behouden.
Geschiedenis van Marrakech
In 1070 stichtten de Almoraviden de stad en maakten het de hoofdstad van hun rijk. Het zou de hoofdstad blijven van het gebied, totdat de Meriniden Fez als hoofdstad kozen boven Marrakesh. De stad ligt aan de voet van het Atlasgebergte en passen over de Hoge Atlas voeren door de stad. Door de uitstekende irrigatiemogelijkheden door het afstromende water uit de omliggende bergen was de locatie een populaire plek. Rond 1162 gaf de kalief Abd el-Moumen opdracht om de Koutoubia Moskee te bouwen. De stad had in de 13e eeuw al ruim 200.000 inwoners waardoor het een van de grootste steden ter wereld was. Ten tijde van het Franse protectoraat van Marokko (1912-1956) werd een nieuw stadscentrum buiten de oude stadsmuren gebouwd. Hotels, kantoren en andere (moderne) bouwwerken worden geweerd uit de Medina of het oude centrum, maar geconcentreerd in de nieuwe wijken zoals Gueliz en Hivernage. Het oude centrum, rond het Djemaa el Fna plein en genoemde Koutoubia Moskee, is hierdoor goed bewaard gebleven.
Ligging Marrakech.
Marrakech ligt 230 km van Casablanca en 310 km van de hoofdstad Rabat. Ongeveer 250 km ten zuidwesten ligt de toeristische badplaats Agadir aan de Atlantische Oceaan. De dichtstbijzijnde kustplaats is de havenstad Safi op 150 km.
Bezienswaardigheden van Marrakech
Djemaa el Fna
Djemaa el Fna is het centrale plein van Marrakech. Hier vonden vroeger executies plaats (vandaar de naam, “Plein des Doods”) en werden de hoofden van de terechtgestelden op spietsen ten toon- gesteld. Het plein is erg populair bij toeristen. ‘s Ochtends wordt er een markt gehouden waar je allerlei authentieke Marokkaanse producten kunt kopen. In de middag verandert het plein in een soort van, voor ons, georganiseerde chaos. Tussen de duizenden bezoekers zijn diverse curiositeiten te zien, zoals slangenbezweerders, tandentrekkers, verhalenvertellers, acrobaten, waterverkopers in traditionele klederdracht en muzikanten. ‘s Avonds staan er tientallen eetkraampjes. Rondom het plein bevinden zich diverse restaurants en hotels. Smalle straatjes leiden je van hier naar de oude stad, de Medina. Aan de noordoostkant ligt een soek. Het Djemaa el Fna-plein werd in 2001 toegevoegd aan de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid van UNESCO. Dit plein was tot het begin van de jaren 2000 een busstation, mede door het economisch belang van het toeristen verkeer is dit opgeheven. Bovenstaand heeft er ook voor gezorgd dat politie, zij het zeer discreet, hier veelvuldig aanwezig is.
Ben Joesoef Madrassa
De Ben Joesoef Madrassa (koranschool) in Marrakech is een uniek voorbeeld van Islamitische architectuur. De naam van de school is te danken aan de Almoravidische sultan Ali Ben Joesoef, die regeerde van 1106 tot 1142. De Koranschool is rond 1570 gebouwd en in 1950 gerestaureerd. De school gaf Marrakech meer aanzien waardoor deze zich uitbreiden kon. De studenten werden gehuisvest in 130 cellen, gelegen rond een binnenplaats die rijkelijk versierd is met cederhout, marmer, zellige-tegelwerk en gipsen ornamenten. De koranschool ontwikkelde zich tot één van de grootste belangrijkste scholen in de Islamitische wereld. Het was met maar liefst 900 studenten ook één van de grootste in Afrika.
El-Badi paleis
Het El-Badi paleis (het onvergelijkbare paleis) van Marrakech bestaat tegenwoordig uit de overblijfselen van een grandioos paleis dat werd gebouwd door de koning Ahmed el-Mansour in 1578. Het oorspronkelijke gebouw bestond waarschijnlijk uit 360 kamers, een binnenplaats van 135 x 110 meter en een vijver van 90 x 20 meter. Ondergronds bevond zich een kleine gevangenis in de vorm van een tunnel. Hier kon de koning, in vier cellen, zijn gevangenen opsluiten. Het gebouw was rijk versierd met Italiaans marmer en goud uit Soedan. Het Alhambra in Granada had sterke invloed op het ontwerp van het paleis. Het paleis was niet zo maar klaar, want het duurde maar liefst 25 jaar voordat het paleis werd opgeleverd. De bouw werd gefinancierd door de Portugezen in de vorm van losgeld die na “de oorlog van de drie koningen” betaald is. Helaas werd het paleis verwoest door Sultan Ismail Ibn Sharif. Deze Alawitische Sultan gebruikte onderdelen van het paleis om zijn eigen paleis in Meknes te versieren. In een van de gerestaureerde paviljoens wordt de minbar van de Koutoubia Moskee tentoongesteld, die geldt als een hoogtepunt van de houtsnijkunst.
Bahiapaleis
Het Bahiapaleis is een paleis en een geheel van tuinen gelegen in Marrakech. Het paleis werd door Si Moussa aan het einde van de 19e eeuw gebouwd. Het was toen het grootste paleis van die tijd en dankzij haar naam kreeg het paleis extra glans. Bahia betekent vertaalt naar het Nederlands ‘glans’. Net als in andere gebouwen van die periode in andere landen, was het de bedoeling om de essentie van de islamitische en Marokkaanse stijl in één gebouw te vangen. Er is ook een tuin van 8.000 vierkante meter, waar de kamers op de binnenplaatsen op uitkwamen.
De Majorelletuin
De Marjorelletuin is een botanische tuin in Marrakech. De tuin is ontworpen door de Franse kunstenaar Jacques Majorelle in 1924, toen Marokko werd overheerst door Frankrijk. De kobaltblauwe kleur waarin vele onderdelen van de tuin en het atelier zijn geverfd is later naar Majorelle vernoemd. Sinds 1949 is de tuin en het atelier van Majorelle opengesteld voor publiek. In het voormalig atelier is een klein etnografisch museum gevestigd. Vanaf 1980 was de Majorelletuin eigendom van de in 2008 overleden Franse modeontwerper Yves Saint Laurent en zijn partner Pierre Bergé, zijn as is na zijn overlijden in 2008, in de rozentuin verstrooid. In de tuin, die tegen betaling toegankelijk is, vind je planten uit alle vijf continenten en omvat zo’n 300 soorten. Twintig tuinmannen en werknemers verzorgen dagelijks de tuin en zijn waterpartijen. Er bevindt zich ook een museum met islamitische kunst. Hier zijn, onder andere, stukken uit de persoonlijke collectie van Yves Saint-Laurent’s te bewonderen.
Koutoubia moskee
De Koutoubia-moskee is de grootste moskee in Marrakech. De minaret is afgebouwd tijdens de regeerperiode van kalief Abu Yusuf Yaqub al-Mansur en diende als voorbeeld voor de Giralda in Sevilla en later voor de Hassan Toren in Rabat. De moskee zelf dateert van eerdere datum dan de minaret, maar moest herbouwd worden omdat hij niet correct gericht was naar Mekka. De moskee staat vlak naast het bekende Djemaa el Fna, het centrale plein van de Medina. De naam is ontleend aan het Arabische al-Koutoubiyyin, wat bibliothecaris betekent, omdat vroeger rondom deze moskee verkopers van manuscripten hun waren aanboden. De toren is 69 meter hoog. Binnen bevinden zich zes kamers boven elkaar, omgeven door een opgang waarlangs de muezzin het balkon kon bereiken. De bouwstijl is een traditionele Almohadenstijl en de toren is voorzien van vier koperen globes. Volgens de legende waren deze oorspronkelijk van puur goud gemaakt, en zouden er in eerste instantie drie globes zijn. De vierde zou geschonken zijn door de vrouw van Yaqub al-Mansur als compensatie voor haar falen om ook maar één dag te vasten tijdens de Ramadan. Ze zou haar gouden sieraden hebben laten omsmelten om de vierde globe te maken.
De Saadi De Saadi tombes
De Saadian tombes in Marrakech dateren uit de tijd van Sultan Ahmad al-Mansoer in de laat 16e eeuw. De graven van deze tombes waren helaas verloren gegaan. Hier kwam gelukkig verandering in toen de graven in 1917 bij toeval waren ontdekt. Deze zijn gelukkig hersteld. De graven zijn, daar het herstel plaats heeft gevonden met Italiaans marmer, een grote attractie voor de bezoekers van Marrakech geworden. Het gebouw bestaat uit drie kamers. Er is een hal voor de gebedsruimte waar men kan bidden en er is een hal met 12 zuilen. De graven zijn met mozaïeken bedekt en liggen in een mooie kleine tuin. In het mausoleum liggen 4.476 leden van 60 generaties van de Saadi familie. De graven liggen wat uit de buurt van het marktplein. De route van de “Hop on Hop off” bus loopt in de buurt. De graven zijn gelegen op een paar minuten lopen van deze route.
Vervoer
Het Treinstation van Marrakech
Station Marrakech is het treinstation in Marrakech en is het eindpunt van het treinnetwerk in Marokko. Het huidige station is geopend in augustus 2008 en bevindt zich op het kruispunt van de Avenue Hassan II en de Avenue Mohammed VI in Guéliz, het nieuwe deel van Marrakech, ten noord-westen van de oude stad. In het station is er met een gebedsruimte de mogelijkheid om ten alle tijden te bidden. Daarnaast zijn er veel verschillende winkels en eetgelegenheden gevestigd. Vanuit andere Marokkaanse steden is het gemakkelijk naar Marrakech te reizen. Dagelijks vertrekken er treinen van en naar bv. Casablanca, Oudja, Rabat en Tanger. Naast de 1e en 2e klas rijtuigen zijn er ook speciale slaaprijtuigen beschikbaar zijn met 4-persoons couchette-compartimenten. Vanuit Marrakech loopt een directe dienst naar Casablanca en Fez met mogelijkheid tot overstap op station Casablanca Voyageurs. Dagelijks is er één nachttrein Marrakesh-Tanger. De nachttrein vanuit Marrakech bijvoorbeeld, vertrekt om 21:00 met oa de volgende tussenstations: Casablanca Voyageurs (0:45), Rabat-Ville (1:57), Kentira (2:37) em Sidi-Kacem (3:33) met aankomst te Tanger om 7:25 uur. Kaartjes voor deze ligplaatsen zijn, zoals hierboven genoemd, 350 Dh voor volwassenen en 280 Dh voor meereizende kinderen tot 12 jaar enkele reis. Daar prijzen en reistijden aan verandering onderhevig kunnen zijn kun je het best de officiële site van “oncf” raadplegen: http://www.oncf.ma/Pages/Accueil.aspx . Bekijk de trajectkaart voor de routes.
Openbaar vervoer in Marrakech
In Marrakech zijn er drie vervoersmiddelen die deel uitmaken van het openbaar vervoersnetwerk. Je kan je in de open paardenkoetsen door de stad laten vervoeren. Op deze manier bevind je je te midden van het bruisende stadsleven, maar heb je toch de rust om alles vanop een afstand gade te slaan. De koetsen zijn ook een stuk goedkoper dan de taxi’s in Marrakech. Van die laatste zie je er heel wat het centrum van de stad doorkruisen. De kleine, beigekleurige voertuigen zijn wel uiterst handig, aangezien ze zich overal tussen kunnen manoeuvreren en erg goedkoop zijn. Vooraf een prijs bepalen is noodzakelijk aangezien de taxichauffeurs hun meters niet altijd respecteren, vooral wanneer je van of naar de luchthaven rijdt. Voor een rit naar de luchthaven betaal je ongeveer 50 Marokkaanse Dirham (+/- €5), de meeste andere taxiritten kosten tussen 10 en 15 DH. Na 20.00 uur betaal je zo’n 50% meer. Taxi’s vervoeren u zowel in het stadscentrum als naar de omgeving rondom Marrakech. Verder beschikt Marrakech ook over een behoorlijk busnetwerk, dat uit zo’n 30 lijnen bestaat. De belangrijkste bezienswaardigheden zijn met de bus bereikbaar. Een ticket koop je op de bus zelf. De prijs verschilt afhankelijk van de afstand die je aflegt. Een wagen huren kan interessant zijn aangezien ook de buitenwijken van de stad de moeite waard zijn. Deze zijn echter niet altijd makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Hoewel het verkeer behoorlijk druk kan zijn in het stadscentrum, vormt dit geen onoverkomelijk obstakel. Er zijn verschillende bedrijven die in Marrakech wagens verhuren. Ter plaatse vind je hier meer informatie over.