Hoe werkt een lawine airbag?
Een lawine airbag werkt volgens het natuurkundige principe van “Granulaire Convectie”, ook wel bekend als het “Brazil Nut Effect”. In een bakje met gemengde nootjes zullen de grootste noten (Brazil Nut) bovenop liggen, terwijl de kleine nootjes onderop liggen. De algemene regel is dat wanneer er beweging is (trillen, schudden, e.d.) objecten met een groot volume aan het oppervlakte eindigen, terwijl de objecten met een klein volume dieper onder het oppervlakte eindigen.
Wanneer je je lawine airbag activeert, neemt je volume toe met 150-170 liter (afhankelijk van merk). Hierdoor vergroot je dus de kans dat je dichter aan het oppervlakte blijft in een lawine. Naast een verbeterd “drijfvermogen” biedt een lawine airbag ook bescherming tegen mechanische impact van hoofd en bovenlichaam. Door bij bewustzijn en aan het oppervlakte te blijven, vergroot je de overlevingskansen in geval van een lawine aanzienlijk.
Zijn pieper, schep en sonde overbodig wanneer ik een lawine airbag draag?
In een complete lawine uitrusting zijn een lawinepieper, sonde en schep onmisbaar. Aangezien elk onderdeel een specifiek doel dient is elk onderdeel essentieel (alsmede de kennis om ze te gebruiken!) om een geslaagde reddingsoperatie voor jezelf of een van je teamgenoten mogelijk te maken. Hoewel je met een lawine rugzak de kans vergroot dat je in de bovenste laag van een lawine terecht komt kan het nog steeds voorkomen dat je (deels) begraven wordt.
Mag ik een lawine airbag meenemen in het vliegtuig?
Het vervoer van lawine rugzakken is naar richtlijnen van de International Air Transport Association (IATA) toegestaan. De Luchtvaartmaatschappijen mogen echter striktere regels hanteren dan de voorgeschreven richtlijnen van de IATA. Meer informatie (en documentatie) over vliegen met je lawine airbag.