Mag je lawine airbag mee in het vliegtuig?
Het antwoord op de vraag of je je lawine airbag in een vliegtuig mag vervoeren is kort gezegd: ja. In werkelijkheid ligt het iets ingewikkelder; je moet enige voorbereidingsmaatregelen treffen om daadwerkelijk met je rugzak én cilinder op je bestemming aan te komen. En daar hebben we gelijk al het grootste knelpunt: de cilinder. Veiligheidsmedewerkers op luchthavens hebben het niet zo op cilinders die gevuld zijn met gas onder hoge druk.
Cilinders mogen volgens IATA regelgeving vervoerd worden als ruimbagage en als handbagage. Ondanks het feit dat het is toegestaan, kun je in beide gevallen (hand- en ruimbagage) toch tegen problemen aanlopen. De reglementen van de IATA dienen namelijk als richtlijn voor luchtvaartmaatschappijen. Een luchtvaartmaatschappij kan te allen tijde je cilinder en/of lawine rugzak weigeren. Ons advies is om je lawine airbag (incl. cilinder) als ruimbagage te vervoeren omdat hier de minste problemen mee bekend zijn.
TIP: Informeer de maatschappij waar je mee vliegt ruim van tevoren (min. 14 dagen) en stuur ze de IATA tabel én de data sheet van je cilinder toe (hieronder per merk te downloaden).
IATA regelgeving
Lawine airbags zijn dus in principe toegestaan aan boord van een vliegtuig volgens de IATA (International Air Transport Association):
“Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves.”
Je mag je lawine airbag echter niet volledig geinstalleerd vervoeren. De cilinder (één per persoon) moet losgekoppeld worden van je airbag, en in het geval van ABS dien je ook je trigger te ontkoppelen.
TIP: Vervoer je cilinder in je oorspronkelijke verpakking (en voeg daar de documentatie aan toe); bewaar deze dus goed!
Je lawine airbag en de VS
Vliegen naar, binnen of vanuit de VS is een stuk lastiger. De regels van de TSA (Transportation Security Administration) zijn een stuk strenger dan die van de IATA. Het komt er in het kort op neer dat je je cilinder wel mee mag nemen zolang deze maar intern visueel te inspecteren is.
Je cilinder dient dus leeg te zijn én het ventiel moet losgekoppeld zijn zodat ze kunnen zien dat er niets in je cilinder verstopt zit. Met de refillables van BCA en Mammut is dit geen probleem. Deze zijn ook eenvoudig weer bij te vullen. De non-refillable cilinder van ABS mag alleen leeg (het koperen plaatje moet geperforeerd zijn) aan boord; de trigger alleen nadat deze gebruikt is. Je kunt je airbag dan dus het beste activeren voor je op reis gaat, en de lege cilinder en trigger dan bij aankomst bij een dealer kunnen omruilen voor een volle activation set. De non-refillable cilinder van Mammut zou je na activatie wel mee kunnen nemen, maar de Mammut non-refillables kun je (momenteel) in de VS niet omruilen voor volle cilinders.
TIP: Huur op locatie een cilinder (en evt. trigger). Neem alleen je lawine airbag mee naar de VS en laat je eigen cilinder thuis. Check of je een cilinder kunt reserveren zodat je niet met lege handen staat.
Vliegen met een ABS lawine rugzak
Naast een cilinder onder druk (gevuld met argon), heb je bij ABS ook te maken met de pyrotechnische activatie. Beiden mogen volgens de IATA reglementen vervoerd worden met het vliegtuig. ABS adviseert op zijn website om deze gezamelijk in een hersluitbaar zakje te vervoeren bij je rugzak en het geheel te voorzien van de IATA tabel en data sheet, zodat het doel van je cilinder en rugzak duidelijk is. Wij adviseren om ze te vervoeren in de originele verpakking (hier staat ook een verwijzing op naar de IATA reglementen).
ABS wijst er op dat je ook kunt overwegen om alléén je lawine rugzak mee te nemen en ter plaatse een cilinder en activatietrigger te huren aangezien deze allemaal compatibel zijn met de ABS Twinbag.
Vliegen met een Mammut lawine rugzak
Bij Mammut (Snowpulse systeem) heb je naast cilinders met stikstof, ook de hervulbare cilinders die gevuld zijn met perslucht. Volgens Mammut mogen deze binnen Europa óók gevuld vervoerd worden met het vliegtuig. Wij raden je echter aan om de Refillable 207 te activeren voor je vliegreis, leeg te vervoeren en deze ter plaatse te laten vullen/omruilen.
Mammut heeft een uitgebreide handleiding met informatie (zie hieronder) over vliegen met je lawine airbag en cilinder. Hierin staat ook hoe je je Mammut cartridge Refillable 207 bar moet voorbereiden op een vliegreis.
Vliegen met een BCA lawine rugzak
Je BCA cilinder is ontworpen met vliegen in het achterhoofd. Omdat de cilinder gevuld is met perslucht moet deze ongevuld vervoerd worden. Dit biedt je mooi de mogelijkheid om je BCA lawine airbag te testen voordat je op reis gaat. Doe dit ruim op tijd zodat je nog tijd hebt om eventuele problemen op te lossen. Je cilinder kun je dan bij een locale dealer vullen/omruilen.